– Je voelt je eenzaam omdat je beseft dat je partner je verdriet niet weg kan nemen.

Wat is eraan te doen?

We hebben allemaal het onbewuste verlangen dat onze partner ons beschermt tegen onheil. Maar sommige dingen moet je helemaal alleen dragen of zelf oplossen. Durf onder ogen te zien dat de ander niet alles voor je kan doen.

Oefening

Een schrijfoefening om je probleemoplossend vermogen te prikkelen. Beschrijf een probleem uit je huidige situatie. Wat maakt juist dit zo problematisch? Wat wil je voorkomen? Wat wil je bereiken? Wat is volgens jou de beste oplossing? En volgens je partner? Hoe zouden je ouders met dit probleem omgaan? En je held(in)? Hoe zou je met dit probleem omgaan als je een kluns was? En als je wijs en geniaal was?

 

Crisis 6: Nu of nooit

Wat is er aan de hand?

Tijdens de midlifecrisis realiseer je je opeens wat je nog wilt doen in je leven en wat je hebt gemist. Je vraagt je opnieuw af of deze partner wel ‘de ware’ is, maar dit keer is het nu of nooit: dit is je laatste kans om het roer om te gooien.

Waaraan merk je het?

– Je voelt een diep verlangen om een totaal ander leven te leiden: een geitenboerderij beginnen op Bonaire!

– Je werk valt je fysiek zwaarder.

– Je bent bang voor het ouder worden.

– Je hebt het gevoel dat je partner je wel erg ‘for granted’ neemt.

– Je seksleven is een ingedut.

Wat is eraan te doen?

Probeer te lokaliseren waar de onvrede precies zit in je leven. Wat heb je achtergehouden in jezelf, in je relatie? Vraag je af wat je nog wilt realiseren. Denk niet dat je partner daarbij een blok aan je been is, maar bekijk hoe je het samen met je partner zou kunnen doen.

Oefening

Schilderopdracht: neem een enorm stuk papier (bijvoorbeeld een stuk behang), ga erop liggen en laat iemand je lichaamsomtrek tekenen. Vul deze contouren in met je ‘eigenschappen’: pak voor iedere eigenschap een andere kleur (vinger)verf, en begin te schilderen. Ga intuïtief te werk. Verdeel de eigenschappen naar proportie: ben je een liefdevol persoon, kleur dan een heel groot vlak rood en zet erbij ‘liefdevol’. Misschien een klein vlakje geel ernaast met: ‘haatdragend’. Bedenk zoveel mogelijk eigenschappen en geef ze hun eigen plek. Vergeet je schaduwkanten niet.

Als je klaar bent: kijk naar jezelf op papier. Welke eigenschappen zie je terug in je relatie? Welke houd je achter? Zijn er eigenschappen onevenredig vertegenwoordigd in je relatie? Wat zou er gebeuren als je andere eigenschappen meer tevoorschijn zou laten komen?

 

Crisis 7: De balans opmaken

Wat is er aan de hand?

Het grootste deel van je leven is achter de rug: je kunt het niet meer veranderen. Je vraagt je af of je tevreden bent met hoe het is gegaan tussen jou en je partner. Nu het einde nadert, wordt de behoefte sterker om je te verzoenen.

Waaraan merk je het?

– Je denkt vaak aan het verleden, en bent je relatie aan het reconstrueren.

– Je voelt verdriet en woede over wat je hebt gemist tussen jou en je partner.

– Je bent meer naar binnen gekeerd.

– Je hebt tijdelijk minder zelfvertrouwen.

Wat is er aan te doen?

Je verleden kun je niet veranderen, maar wel hoe je je verhoudt tot je eigen geschiedenis. Probeer vrede te vinden met hoe het is gelopen. Geniet van wat goed is gegaan. Accepteer wat niet is gelukt, neem verantwoordelijkheid voor wat je zelf slecht hebt gedaan in je relatie. Leg de schuld van je eigen onbehagen en ongeluk niet buiten jezelf, en realiseer je wat je eigen aandeel is geweest in de loop der dingen. Probeer te komen tot vergeving, en te ­ervaren wat de zin is van wat er in je relatie is gebeurd.’

Oefening

Maak een ‘geluksalbum’: neem een leeg plakboek en schrijf dit vol met goede, mooie, gelukkige, waardevolle herinneringen. Plak er foto’s bij, en bespreek je geluksalbum met je partner.

In onze cultuur staan we uitgebreid stil bij alles wat er niet deugt in onze relatie. Maar wie actief op zoek gaat naar gelukkige momenten, zal ervaren dat de ene goede herinnering de andere oproept. Blijdschap en geluk werken heel aanstekelijk, dat is het mooie.

Bron: Psychologie Magazine

Meer lezen?

De groeistuipen van de liefde. Overwin de zeven crises in je relatie, Sybille Labrijn, Uitgeverij Aramith