Relatie

Hoe Doorbreek Je Negatieve Patronen In Je Relatie?

Doorbreken van negatieve patronen in de relatie

Stop nu negatieve patronen in jullie relatie: De meeste ruzies zijn een vorm van protest tegen het verlies van verbondenheid en angst voor (zelf)afwijzing. Hierbij speelt communicatie een belangrijke rol, niet alleen in woorden (verbale communicatie) maar ook in gedrag (non-verbale communicatie). Koppels met een hogere relatietevredenheid zijn vaak beter in staat om naar elkaar te luisteren, accurater in te schatten wat er zich bij de partner afspeelt en hierover ook constructiever te communiceren. Dat betekent niet dat het doel is om altijd volgens de regels te communiceren, wel dat het belangrijk kan zijn om dit te doen op momenten dat het nodig is.

Wat voel ik echt?

Vaak voelen wij wel emoties, maar willen wij die niet toelaten omdat wij bepaalde emoties soms onterecht of zelfs kinderachtig vinden. Denk bijvoorbeeld aan gevoelens van jaloezie als je partner ineens veel over een nieuwe collega praat. Bovendien weten wij vaak niet wat we precies voelen: iets onrustigs, iets onbestemds, maar wat? We reageren geïrriteerd op onze partner, kunnen ons voor geen meter concentreren, maar waarom eigenlijk? Neem op zo’n moment even bewust de tijd om je af te vragen: hoe voel ik me? Wat merk ik in mijn lichaam? Is het een prettig of een vervelend gevoel? En hoe is mijn energieniveau: ben ik levenslustig, relaxed of misschien moe? Waarom voel ik mij zo?

Grip op je geest

Emoties hebben een veel grotere invloed op ons leven, onze relaties en ons functioneren dan we denken. We denken bijvoorbeeld dat intelligentie belangrijk is voor onze presentaties, maar emoties spelen een belangrijke rol. Zo hebben ze grote invloed op onze aandacht en concentratie. Emoties sturen onze focus naar wat op dat moment het belangrijkst is- of wij dat nu leuk vinden of niet.

Elke keer als wij merken dat wij ineens moeite hebben om onze aandacht erbij te houden of dingen te onthouden, zouden wij onszelf moeten afvragen: welke emotionele informatie is daar, net onder de oppervlakte van onze gedachten?> Wat kunnen wij doen om weer grip te krijgen op onze geest?

Emoties een bron van informatie

Juist omdat emoties zo’n grote impact hebben op ons leven, is het van groot belang om ze te kennen en te begrijpen. Zo kunnen we ze vóór on laten werken, in plaats van tegen ons. Wanneer je je bijvoorbeeld niet kunt concentreren op het werk, helpt het om te kijken wat je precies dwarszit. Misschien heb je een rotopmerking tegen je partner gemaakt of heb je hem weer allerlei verwijten gemaakt en komt daar dat rottige schuldgevoel vandaan. Als je dat eenmaal weet, kun je het rechtzetten door je partner even een lief berichtje te sturen dat je vanochtend niet zo had moeten reageren en dat je het vanavond goed maakt met hem. Vindt hij vast leuk! En je zult zien: daarna ga je weer met een opgeruimd gemoed aan het werk.

Gevoelens zijn een bron van informatie, ze motiveren ons om dingen te doen die ons leven verbeteren, maar ze kunnen ons gedrag ook tegenwerken, vaak zonder dat we het doorhebben. Dan zijn we het meest kwetsbaar voor de impact van emoties: wanneer we er niet in slagen om ze te detecteren. Als je voortdurend boos bent op je partner, bijvoorbeeld, zonder in te zien dat het aan het gebrek aan aandacht ligt. Een gevoel dat afstand creëert en door deze afstand alleen maar werd vergroot. Terwijl er met een simpel gesprek wellicht al iets aan te veranderen is. Door tijd voor elkaar te maken en gevoelens en behoeften naar elkaar uit te spreken, in plaats van dit niet onder de loep te nemen, te negeren of te onderdrukken, worden ze verkleind.

Uitdaging om gevoelens te begrijpen

Het is best een uitdaging om onze emoties te kennen en te begrijpen. Ze komen namelijk niet met een label waarop netjes staat aangegeven om welk gevoel het gaat, waarom het er is en wat we eraan zouden kunnen doen. En wij worden niet geboren met kant-en-klare emotievaardigheden. Omgaan met onze emoties is iets wat we allemaal moeten leren.

Emoties kunnen duiden helpt bij het nemen van beslissingen

Negatief Patroon: Aantrekken en Afstoten

Onze relaties worden sterk beïnvloed door onze emoties. Indirect zenden onze emoties signalen uit naar anderen om ons te benaderen of juist afstand te houden. Vaak gaat dat onbewust. Als wij vrolijk zijn, voelen wij ons zelfverzekerd, staan we open voor anderen en zijn we gemakkelijk benaderbaar. Hierop reageren anderen meestal positief – al dat hangt weer af van hun emotionele staat. Als we verdrietig en onzeker zijn of ons schamen, hebben we de neiging om ons terug te trekken en anderen van ons af te duwen. Terwijl we ze misschien eigenlijk hard nodig hebben voor bevestiging, troost en steun. We zouden ons dus regelmatig moeten afvragen welke signalen we met onze emoties uitzenden, welk effect dat heeft op onze relaties en of dat wel de bedoeling is? Want door dit aantrekken en afstoten kunnen negatieve patronen in relaties ontstaan.

Negatieve patronen in relaties doorbreken

Het is mogelijk om negatieve patronen te doorbreken. Als dit lukt kun je je weer verbonden voelen met elkaar en sta je weer naast elkaar in plaats van tegenover elkaar. Ook kun je leren hoe je op een positieve en helpende manier met elkaar kan communiceren.

hoe doorbreek je negatieve patronen in je relatie?

Zeven belangrijke relatietips om negatieve patronen te doorbreken

Ik geef je hierbij een aantal tips die kunnen helpen om negatieve patronen in relaties te doorbreken:

  • Creëer inzicht in je eigen “gevoelige snaren”: leer realistisch kijken naar jezelf en ga bij jezelf na welke reactie je vertoont in welke situatie en met wel effect? Wat is volgens jou eventueel de gevoelige snaar van je partner, wanneer merk je dit?
  • Leer naar emoties zonder verwijten kijken, leer emoties zien als signalen van onveiligheid en angst voor afwijzing vanuit “oud zeer”, dit heeft een belangrijke functie. Probeer opnieuw kijkgaten in die opgetrokken muur te creëren, leer iets bij over jezelf en je partner.
  • Probeer meer zicht te krijgen op de verwachtingen die je hebt van je partner én van je relatie. Is dit veel veranderd in de loop der jaren? Is dit realistisch of niet? Welke denkfouten komen vaak terug ten aanzien van elkaar en je relatie? We usually don’t see things as they are, we see them as we are…
  • Leer bij onveiligheid eerst jezelf rustiger te maken en, indien nodig, de neiging tot vechten, vluchten of verlammen te onderdrukken. Probeer aanvullend op je alarmsysteem ook een goed zorgsysteem te ontwikkelen, door betere zelfzorg.
  • Leer toenadering zoeken, leer zachtere signalen naar je partner zenden, leer behoeften te communiceren en te zeggen wat je echt nodig hebt. Laat ook merken dat je er voor jezelf en elkaar bent.
  • Het doel is niet om nooit ruzie te maken, integendeel; als je dit goed aanpakt kan dit ook opluchten en intimiteit opleveren. Conflicten zijn vaak onoplosbaar maar ruzie kan betekenen dat je jezelf laat zien, gehoord wordt en iets te weten komt over de ander.
  • Daar is ook ademruimte voor nodig, met het belang van autonomie naast verbondenheid, want “Vuur heeft lucht nodig”. Maak indien nodig nieuwe afspraken over de tijd samen en apart en zoek compromissen zonder jezelf hierin te verliezen.

We usually don’t see things as they are, we see them as we are

Aanbevolen artikelen